Modsat hvad mange tror, så er det ikke kalenderen, der afgør, hvornår man bør skifte dæk. Det er vejret. En god tommelfingerregel er, at vinterdæk fungerer bedst under 7+ grader og sommerdæk fungerer bedst over 7+ grader.

Men hvorfor er sommerdæk egentlig vigtige? Det skal vi fortælle dig.

Ikke kun vigtigt med vinterdæk

Vinterdæk er hovedsageligt lavet på naturgummi. Det skyldes, at dækkene skal være smidige i kulden, så de har bedre vejgreb og kontrol. Sommerdæk er til gengæld lavet på hårde materialer, der sikrer, at dækkene kan klare høje temperaturer uden at blive bløde.

Når temperaturen stiger, daler vinterdækkenes evne sig således. Det hårde gummi i sommerdækkene har mindre friktion, hvilket styrker både brændstoføkonomien og køreegenskaberne på bilen. Det enklere slidbanemønster, som man ofte ser på sommerdæk, giver desuden en større kontaktflade på vejene. Det har stor betydning for bremselængden og sikrer dig god kontrol over dit køretøj.

Hvilke dæk har bedst bremselængde?

Ifølge en test fra det tyske bilmagasin Auto Motor Und Sport er der stor forskel på præstationen fra henholdsvis vinter- og sommerdæk i varme temperaturer.

Testen viste, at vinterdækkene havde 15 meter længere bremselængde i vådt terræn og 10% dårligere vejgreb i sving. Ligeledes viste testen også, at vinterdækkene havde 15% højere rullemodstand til sammenligning med sommerdækkene – hvilket resulterer i større dækslitage og øget brændstofforbrug. Det kan altså godt betale sig at skifte til sommerdæk, hvis man vil skåne pengepungen og have optimal førlighed over sin bil i vådt og tørt terræn.

Hvad er reglerne for sommerdæk?

I Danmark er der endnu intet retskrav om, at man skal køre på dæk, der er tilpasset årstiden. Men sommerdæk skal ligesom alle andre former for dæk leve op til nogle standardkrav:

  • Dækbredden og dækstørrelsen skal passe til hjulomkredsen. Disse informationer kan findes på din bils registreringsattest.
  • Du skal altid køre med fire ens dæk. Det betyder, at du altid skal køre med enten fire helårsdæk, fire vinterdæk eller fire sommerdæk.
  • Dækmønsteret skal være minimum 1,6 mm i dybden.
  • FDM anbefaler at skifte dæk tidligere, og anbefaler desuden et dækmønster på 3 mm dybde.

Brug din sunde fornuft

Én ting er lov og regler og mangel på samme – en anden er fornuft. Selvom det ikke er lovpligtigt at skifte til sommer og vinterdæk i Danmark, så er argumenterne for at få det gjort ikke til at tage fejl af.

Kører du meget lidt, eller har du mulighed for at begrænse sin kørsel i koldt, vådt eller varmt vejr? Så kan du godt køre med helårsdæk, der typisk er et mix mellem mønstrene fra sommerdæk og vinterdæk. Du skal dog være opmærksom på, at det er et kompromis, og at køregenskaberne med helårsdæk varierer meget fra mærke til mærke.

Vi håber, du er blevet klogere på fordelene ved at skifte dæk mellem årstiderne.